دبیر مجمع تشکل های بین الملل در دیدار فعالان عرصه جهان اسلام با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سه راهبرد برای «مردمی سازی بین الملل و بین الملی سازی مردم» اشاره کردند:

برای تحقق« مردمی سازی بین الملل» نیاز به «بین المللی سازی مردم» داریم. به این معنی که اگر مردم ،جهانی اندیش شوند، به طور طبیعی موجب  نقش آفرینی و کنش های بین الملل می گردد. برخی از اساتید و صاحب نظران متعقدند که آن چیزی که کشور آمریکا را پس از جنگ جهانی دوم به ابر قدرت جهان تبدل کرد ، صرفا قدرت فناوری آن نبود، صرفا قدرت نظامی و حتی اقتصادی آن نبود ، بلکه نتیجه برنامه ای فرهنگی برای جهانی اندیشی مردم آمریکا بود که از سال ها قبل آغاز شده بود برنامه ای که براساس آن به مردم و نخبگان آمریکا القا می کرد که شما محور دنیا هستید و باید تمام ظرفیت‌های جهان را مبتنی بر خود بکار بگیرید مردم ما نه با نگاه استعمار دیگران،  بلکه با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی باید جهانی فکر کنند و منطقه ای عمل کنند. برای تحقق این مسئله ۳ راهبرد به نظر می رسد:

(۱) گفتمان سازی و ایجاد فرهنگ عمومی جهانی اندیشی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحقق این راهبرد ابزارها و بسترهای بسیار زیاد و متنوعی دارد.

(۲) ارتباط واقعی فعالان داخلی با فعالان خارجی و میدان : آن عنصری که باعث می شود یک فعال فرهنگی دغدغه مسائل جهانی را پیدا کند تجربه ارتباط واقعی با فعالان غیر ایرانی و حضور در خارج از کشور است. اساسا خود ما و عمده فعالان بین الملل از همین طریق وارد این عرصه شدیم. ارتباط واقعی و حضور در میدان باعث میشود افراد میدانهای وسیع جهانی و فرصتهای بکر نقش آفرینی را پیش روی خود بیابند و قد فکر و افق هایش بلند شود.

براساس آمار موجود بیش از ۱۰۰ هزار موسسه تخصصی مردم نهاد داخلی داریم اگر فقط برای یک درصد از این موسسات بوسیله ارتباط با فعالان و میدان ،  نگاه و دغدغه بین المللی ایجاد کنیم ظرفیت عظیمی به فعالان مردمی بین الملل اضافه میشود. مثلا اگر در حال حاضر ۵۰ تشکل مردمی فعال در عرصه بین الملل داریم، این عدد به ۱۰۵۰ تشکل میرسد همچنین این مجموعه ها پایدار خواهند بود؛ زیرا تخصص، تجربه، تشکیلات و ارتباطات خودشان در داخل را دارند و تنها کمبودشان برای امتداد بین المللی فعالیت های شان نگرش و دغدغه بين الملل است اگر روی یک اسلحه یک دوربین دقیق نصب کنید باعث میشود برد و دقت تیراندازی اش افزایش یابد جهانی اندیشی موسسات داخلی باعث دوربرد شدن موشکهایشان می شود.

(۳)ایجاد و تقویت حلقه‌های میانی: حضرت آقا مسیر مردمی سازی را حلقه های میانی می دانند به اعتقاد بنده حلقه های میانی عرصه بین الملل همین افراد این جلسه و تشکل‌های فعال خارج از جلسه هستند. یعنی مجموعه هایی که از یک سو مرتبط و مورد اعتماد حاکمیت هستند و از سویی دیگر با بدنه گسترده مردم ارتباط گسترده دارند باید برای تقویت این مجموعه ها فکری کرد بنده با اطلاع عرض می کنم که اگر با همین روند پیش برویم به دلیل عدم حمایت و ناپایداری اقتصادی موسسات مردم نهاد بین الملل، توان ادامه فعالیت نخواهند داشت و تا ۵ سال آینده در کشور چیزی به نام جریان مردمی بین الملل و بالتبع آن دیپلماسی عمومی وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه صحبت های خود، 5 راهکار عملی برای « مردمی سازی بین الملل و بين المللی سازی مردم » ارائه کرد:

۱) تقویت موسسات مردم نهاد فعال در عرصه بین الملل :  موسسات مردمی فعال در عرصه بین الملل حلقه میانی بین حاکمیت و مردم هستند و تحقق فرآیند مردمی سازی بدون نقش آفرینی فعال و موثر این مجموعه ها امکان پذیر نیست یکی از نیازهای جدی این موسسات جذب بودجه های حمایتی برای پیشبرد فعالیت‌هایشان است . یکی از منابع جذب بودجه ، تبصره ۱۷ می‌باشد که به دلیل مجوز نداشتن برخی از موسسات مردم نهاد فعال در عرصه بین الملل جذب این بودجه توسط این موسسات امکان پذیر نیست.

پیشنهاد عملیاتی ۱ : تشکیل یک کمیته مشترک بین مجمع تشکل های بین الملل و نهاد مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تسریع و ترک تشریفات در فرآیند ثبت حداقل ۲۰ تشکل فعال بین الملل در قالب موسسه چند منظوره فرهنگی

(۲) ایجاد زیر ساختی برای گردهمایی و هم افزایی تشکلهای مردم نهاد بین الملل: براساس نیاز سنجی انجام شده از تشکل های فعال در عرصه بین الملل عمده تشکل ها مشکل تامین دفتر را به عنوان یکی از نیازهای اساسی ذکر نموده اند . فقدان محلی برای گردهمایی تعامل و همکفری فعالان بین الملل مانع از ایجاد هویتی منسجم و هم افزا می گردد.

پیشنهاد عملیاتی ۲ : با توجه به اینکه تشکل‌های مردم نهاد بیشترین فراوانی را در تهران و سپس در قم دارند؛ پیشنهاد میشود دو ساختمان یا بنای فرهنگی،  ذیل نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران و قم طی یک قرارداد بهره برداری بلند مدت( مثلا ۲۵ ساله) با مجمع تشکلهای بین الملل ، به منظور ایجاد محیط کاری اشتراکی برای فعالان مردمی بین الملل اختصاص یابد.

(۳) افزایش شناخت و ارتباطات بین المللی فعالان فرهنگی : فعالان فرهنگی داخل که تجربه حضور در رویدادهای بین المللی ارتباط گیری با فعالان متناظر و نقش آفرینی های بین المللی را داشته اند از لحاظ نگرش افق دید ، سطح شناخت و آگاهی نسبت به دیگر فعالان متمایز خواهند بود ولی به دلیل بالا بودن هزینه های حضور در چنین رویدادهایی اساسا تعداد قابل توجهی از فعالان فرهنگی و حتی فعالان بین الملل، امکان ارتباط و حضور واقعی در عرصه بین الملل را ندارند.

پیشنهاد عملیاتی ۳ : اعطای کمک هزینه (شامل هزینه پرواز و ویزا ) برای ۱۰۰ فعال فرهنگی و بین الملل جهت حضور در رویدادهای بین المللی.  آغاز طرح از اعطای ۱۰ کمک هزینه جهت حضور در رویداد جوانان جهان در کشور روسیه (سوچی) با تایید نماینده مجمع تشکلهای بین الملل و نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد.

پیشنهاد عملیاتی ۴ :  میزبانی از ۱۰۰ فعال فرهنگی و بین المللی ایرانی در رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف در قالب فرصت مطالعات فرهنگی هزینه ویزا و پرواز به عهده متقاضی با تایید کمیته ای سه نفره متشکل از نماینده مجمع تشکلهای بین الملل نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.

۴) ادبیات سازی و بسترسازی برای گردشگری فرهنگی :  متاسفانه عمده فعالان مردمی کشورهای جهان با فعالان مردمی ایران اسلامی ارتباط واقعی ندارند خلا عدم ارتباط و فقدان تصویر واقعی از ظرفیت های مردمی و فرهنگی ایران اسلامی توسط رسانه‌های غربی و عربی معاند پر شده است که تصویری بسیار منفی و تیره در عقول و قلوب این افراد بجای گذاشته است در حالی که فعالان ایران در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری رسانه‌ای قرآنی …. دستاوردهای ویژه ای به جامعه عرضه کرده اند ارتباط واقعی فعالان ایرانی و غیر ایرانی زمینه آشنایی ،همدلی،  همفکری و همکاری ایشان و در نتیجه آن بالندگی و تکامل فرهنگی دو کشور را فراهم می نماید.

پیشنهاد عملیاتی ۵:  زمینه سازی برای پذیرش ۲۰۰ نفر از فعالان فرهنگی سراسر دنیا در اعطای سهمیه میزبانی به ۲۰ تشکل شاخص، در قالب تورهای ۱۰ نفره جهت بازدید از ظرفیت‌های فرهنگی و مردمی ایران اسلامی پرواز و ویزا به عهده شرکت کنندگان خارجی می‌باشد و میزبانی در ایران مبتنی بر زیرساخت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل تحقق است.

دسته بندی ها
اخبار چندرسانه ای

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مجمع تشکل های بین الملل مجموعه ای از تشکل های مردمی فعال در عرصه ی بین الملل می باشد که با ایمان به یاری خدا،کار جمعی و فضیلت تجمیع مؤسسات مردمی و هم افزایی تشکل های انقالبی شکل گرفته است. با عضویت در مجمع تشکل های بین الملل، در هویت مستقل تشکل های مردمی هیچ خلل و نقصی ایجاد نخواهد شد. این مجمع هیچگونه وابستگی به نهادها و ارگانهای حکومتی و دولتی نخواهد داشت و یک مجموعۀ مستقل مردمی به حساب می آید. البته از ظرفیت های موجود در این زمینه در چارچوب ضوابط مجمع تشکلهای بین الملل استفاده خواهد شد.